UAV i pingwiny - Samoloty bezzałogowe Politechniki Warszawskiej w badaniach ekosystemów Antarktyki

Porozmawiamy o sposobie realizacji wyzwania związanego z uczestnictwem w grancie polsko-norweskim zatytułowanym „Novel approach to monitoring of impact of climate change on Antarctic ecosystems"" - akronim MONICA.
Grant realizowany był przez konsorcjum obejmujące Polską Akademię Nauk – Instytut Biochemii i Biofizyki, Politechnikę Warszawską – Wydz. MEiL oraz Northen Research Institute NORUT.
Politechnice Warszawskiej przypadła rola zaprojektowania samolotów bezzałogowych przeznaczonych do misji fotogrametrycznych i realizacja tychże misji. Ich celem było między innymi monitorowanie liczebności różnych gatunków pingwinów, gdyż to pośrednio umożliwia ocenę morskich zasobów żywieniowych w tym rejonie i prowadzenie zrównoważonej polityki gospodarczej tymi zasobami przez człowieka.
Wyzwanie polegało na tym, że mając wiedzę i kompetencje lotnicze, ale nie mając osobistego doświadczenia z wypraw antarktycznych i lotów w takich warunkach, trzeba było się do nich przygotować. Jakie założenia przyjęły zespoły konstrukcyjne przy projektowaniu samolotów? Jak budowano, a następnie testowano samoloty w Polsce, aby być przynajmniej w minimalnym stopniu przygotowanym na to, co spotkamy na Antarktyce? Jak realizowano misje fotogrametryczne przebywając na „Arctowskim”? W tle opowieści ujrzymy lodowce pokrywające Wyspę Króla Jerzego, unikalną florę antarktyczną i bliskie spotkania z małymi i wielkimi osobnikami fauny.

Informacje o prowadzącym
Mirosław Rodzewicz
Profesor w Instytucie Techniki Lotniczej i Mechaniki Stosowanej Politechniki Warszawskiej. Absolwent Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa. Tematyka zainteresowań naukowych obejmuje takie obszary, jak: wysoko-obciążone kompozytowe struktury konstrukcyjne statków powietrznych, mechanika eksperymentalna.

godzina: 
12:00-12:50
sala: 
329