O uczciwych złodziejach naszyjników

W trakcie warsztatów poznamy problem podziału naszyjnika. Po krótkim wprowadzeniu uczniowie będą samodzielnie dzielić przykładowe naszyjniki i szukać najlepszego rozwiązania.

Opis problemu
Dwóch złodziei ukradło naszyjnik składający się z diamentów i szmaragdów. Zamierzają sprawiedliwie podzielić się łupem, czyli pociąć naszyjnik na kilka części. Złodzieje nie są estetami, nie zależy im na tym, żeby naszyjniki były podobne pod względem rozmieszczenia kamieni. Chcą tylko aby obaj dostali taką samą liczbę diamentów i szmaragdów. Mają jeszcze jedno założenie - planują przeciąć naszyjnik w jak najmniejszej liczbie miejsc (kamienie połączone są złotym łańcuszkiem, którego nie chcą zbytnio poniszczyć). Ile cięć muszą zrobić złodzieje?

Informacje o prowadzącym
Małgorzata Śleszyńska-Nowak
Adiunkt na Wydziale Matematyki i Nauk Informacyjnych Politechniki Warszawskiej, miłośniczka algorytmiki, kombinatoryki oraz popularyzowania wiedzy informatycznej i matematycznej.

godzina: 
12:00-12:50
sala: 
313