Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że zmiany zachodzące we wszystkich aspektach otaczającego nas świata nie pozostają bez wpływu na mikrokosmos, jakim jest edukacja. Nie dotyczy to tylko Polski – jest to proces o zasięgu globalnym. Wpływ tych zmian na szkołę i nauczanie jest wyraźny, a kierunek w jakim będą przebiegać, w dużej mierze zależy od nas – nauczycieli.
W dyskusjach i pracach nad reformami edukacyjnymi ścierają się dwie postawy: konserwatywna i progresywna. W debacie publicznej przyjmują one często skrajne formy.
W nauczaniu matematyki podobna dyskusja przebiega łagodniej, jednak i nas ona nie omija. W ostatnich dwudziestu latach zauważalna jest zmiana polegająca na skupianiu się na obliczeniach i algorytmach kosztem rozwijania myślenia matematycznego. Widać to zarówno w egzaminach, jak i w programach nauczania.
Zmiany technologiczne – od powszechności kalkulatorów, przez oprogramowanie komputerowe, aż po aplikacje wykorzystujące sztuczną inteligencję – stwarzają nowe możliwości, ale też wyzwania, z którymi nauczyciele muszą się już teraz mierzyć. Naszym zadaniem jest znalezienie równowagi między chronieniem podstaw matematyki (niezbędnej sprawności rachunkowej, znajomości algorytmów), a stworzeniem przestrzeni dla rozwoju myślenia matematycznego i pokazania użyteczności tej dziedziny.
Jednym z tematów dyskutowanych od 30 lat jest wprowadzenie kalkulatorów do nauczania matematyki i ich wykorzystywanie w szkole. Zbyt wczesne i nieograniczone użycie kalkulatorów prowadzi do osłabienia wyczucia wielkości liczbowych, spadku umiejętności rachunkowych i trudności w szacowaniu. Z drugiej strony – całkowite ich pomijanie jest czasochłonne i może utrudniać zrozumienie sensu wykonywanych działań.
Podczas mojego wystąpienia podejmę próbę określenia warunków sprzyjających skutecznemu wykorzystaniu kalkulatorów w edukacji matematycznej, przedstawię różne strategie ich użycia oraz wskażę pożądane zmiany, które mogą ułatwić korzystanie z tych narzędzi.
Zajęcia we współpracy z CASIO.
Pomysłodawca i organizator akcji promujących matematykę: debat w ramach Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki i Polskiego Towarzystwa Matematycznego, ogólnopolskich konkursów „Policzmy na kalkulatorze” i „Matematyczne Kamery”. Entuzjasta pokazywania użyteczności matematyki w otaczającym świecie i tłumaczenia różnych zjawisk dzięki używaniu matematyki, dzielący się swoimi pomysłami, przemyśleniami i doświadczeniem w serii tekstów „Okiem matematyka” oraz podczas warsztatów metodycznych dla nauczycieli.